Pedagogik
Lek och lärande
Förskolan har två profiler: matematik och musik
Vårt arbetssätt är att skapa den bästa pedagogiska förskoleverksamheten, där barn och föräldrar upplever att de är viktiga och sträva efter en trivsam vi-känsla på förskolan.
På förskolan arbetar vi med skapande verksamhet men också med friluftsliv. Vi är noga med att barnen mår bra, vilket är beroende av regelbunden utevistelse. Dessutom gör vi kontinuerligt olika slags utflykter till exempelvis museum, djurgård och lekparker. Vi också ordnar hela utedagar vid bra väder. Detta innebär måltider och vila utomhus. Utemiljön ser vi som ett av förskolans pedagogiska rum.
Vi arbetar mycket med rytmik, sång och dans. Detta främjar barnens språk- och kommunikationsutveckling och deras motorik och balans. Musik och rörelse använder vi som verktyg för matematikinlärning.Matematiken som finns i sångerna, förstärkas med rörelser och bidrar till ökad förståelse för matematiken.
Språkutveckling i förskolan sker i det vardagliga lärandet. I alla möjliga situationer tränar vi på det svenska språket i verksamheten genom att använda ett tydligt och nyanserat språk. Barn med annat modersmål än svenska får stöd i sin språkutveckling. Vi berättar om olika kulturer och på så vis stärkar barnen i sin identitet.
Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) integreras i förskolans verksamhet och syftet är att IKT ska bli ett verktyg för barnens lärande.
Genom pedagogisk dokumentation och reflektion synliggör pedagoger det egna arbetet och ökar medvetenheten om förskolans processer. På så sätt kan pedagogerna fånga i vilka situationer barn lär, utvecklas och mår bra.